بعضی از انواع روسری ها دارای حاشیه بافی هستند. اغلب روسری های سمت جنوب کشور و بعضی از کشور مانند: عراق، یمن، لبنان و غیره دارای حاشیه بافی هستند. از بهترین حاشیه بافی ها حاشیه بافی روسری افغانی است که این حاشیه بافی با استفاده از قلاب صورت می گیرد، در واقع با استفاده از قلاب یک نوع حاشیه به دور روسری بافته می‌شود که باعث زیبایی و بهتر شدن روسری می شود.

حاشیه بافی روسری افغانی با قلاب

حاشیه بافی روسری افغانی

این حاشیه بافی روسری می تواند شامل تزیین شال با مروارید و نگین ،نخ ابریشم ،کاموا یا هر چیز دیگری برای حاشیه بافی روسری باشد.حاشیه بافی برای بسیاری از پارچه ها ،روسری ها، رومیزی ها و غیر کاربرد دارد.

در واقع حاشیه بافی یک نوع مهارت به شمار می‌رود که دارای کلاس و مدرک و حتی می‌تواند دارای مسابقه باشد. حاشیه بافی با ابزارهای گوناگون صورت می گیرد که از پرکاربردترین آنها می‌توان به قلاب و یا میل اشاره کرد.

امروزه حاشیه بافی روی شال ها نیز دیده می‌شود که در کناره شال ها با استفاده از مروارید و نخ و یا هر چیز دیگر بافته می شود. در بعضی از کارگاه های تولید روسری و یا نخ می توان افرادی را مشغول به کار حاشیه بافی روسری دید که با استفاده از چرخ های مخصوص و یا دست این مهارت را انجام می دهند.

در کشور افغان حاشیه بافی روسری بسیار رایج است و زن ها اغلب روسری های حاشیه دار به سر دارند. بعضی از این زن ها به همین کار مشغول هستند و کار حاشیه بافی برای روسری در کشور افغانستان را انجام می دهند. کشور افغانستان می‌تواند با گسترش این مهارت حتی به صادرات روسری های حاشیه دار نیز دست بزند. در برخی بازار های ایرانی و یا خارجی این روسری های حاشیه دار دیده می شوند که این نشان دهنده مهارت افغانی ها برای حاشیه بافی و صادرات آن به دیگر کشورها است.

حاشیه بافی انواع مختلفی دارد که برای تهیه همه آنها ابتدا باید کناره پارچه را با زنجیر و پایه کوتاه یا تنها با پایه کوتاه بافت زد تا پارچه ای که حاشیه بافی بر روی آن صورت می گیرد و ریش ریش نشود. حاشیه بافی دارای الگوهای خاصی است که هر کدام از این الگوها یک نوع بافت خاص را ارائه می کند. حاشیه بافی روسری امروز آنقدر رواج یافته است که تا بر روی لباس ها نیز انجام شده و باعث زیبایی هرچه تمام تر لباس ها می شود.

با اینکه حاشیه بافی امروز بر روی بسیاری از پارچه انجام می‌شود اما از پارچه هایی که امروزه بسیار دیده شده و کاربردی زیادی نیز دارد، حاشیه بافی مروارید در کنار شال ها است. در واقع با استفاده از مروارید دورتادور شال ها را مروارید دوزی می کنند تا به زیبایی شال اضافه گردد.

این مهارت حاشیه بافی که طرفداران زیادی دارد را می توان بر روی لباس های زنانه مانند پیراهن و یا کاورهای وسایل خانگی پیاده کرد. که بهترین صورت حاشیه بافی در کشور افغانستان صورت می گیرد.

حاشیه بافی روسری با قلاب

حاشیه بافی روسری با قلاب اغلب حاشیه بافی ها با قلاب صورت می گیرد. از انواع حاشیه بافی روسری ها با قلاب می توان به زیگزاگی، صدفی،دور یقه ای شاره کرد. هر کدام از این حاشیه بافی ها با الگوهای خاصی صورت می‌گیرد برای مثال برای بافت زیگزاگی یا همان حاشیه دندانی باید اصولی رعایت شود. برای حاشیه بافی باید برچسب پارچه از کلاف ها و نخ های ضخیم یا نازک استفاده کرد که این ویژگی برای میل و قلاب نیز باید به کار رود .

یعنی با توجه به ضخامت پارچه از میل یا قلاب با شماره های مختلف استفاده شود. این بافت می تواند برای دوخت لبه لباس ها، پالتو ها، سر آستین ها ،رومیزی، دور جیب ها، لبه سجاده ها و کارهای فانتزی و غیر استفاده شود.

الگوی این بافت چنین است که ابتدا همه دانه ها از زیر بافته شود .شش دانه از زیر دو دانه آخر با هم یکی شود، ۵ دانه از زیر دو دانه آخر با هم یکی شود ،و به همین ترتیب ادامه می یابد. هر کدام از این حاشیه بافی ها با قلاب یک الگوی خاص مانند الگوی بالا را دارد. برای یادگیری این مهارت می توان به کلاس های مربوطه آن و یا گروه های آن مراجعه کرد.

حاشیه دوزی روسری

علاوه بر حاشیه بافی با قلاب می توان به حاشیه دوزی با استفاده از چرخ خیاطی نیز اشاره کرد. حاشیه دوزی استفاده بیشتری از حاشیه بافی برای لباس ها دارد. زیرا این کار با چرخ خیاطی انجام شده و تمیز تر و مرتب تر از کار دست است. حاشیه دوزی بر روی اکثر لباس ها مانند مانتو ها ،شال ها، روسری ها و شلوار ها دیده می شود. حاشیه دوزی روسری راحت تر از حاشیه بافی آن نیز می تواند باشد. در واقع با استفاده از چرخ های صنعتی حاشیه دوزی را انجام می دهند. حاشیه دوزی می‌تواند با چرخ خیاطی دارای بافت های فانتزی نیز باشد.

یعنی برخی چرخ خیاطی ها که دارای بافت های خاصی هستند بافت های حاشیه دوزی را نیز دارا باشند و با استفاده از این چرخ ها کار حاشیه دوزی و حاشیه بافی روسری را انجام داد. حاشیه دوزی بر روی روسری ها می تواند به شکل گل یا برگ یا هر چیز دیگری باشد. حاشیه دوزی بنا به شرایطی در ایران باستان بیشتر مشاهده می شد، که همیشه سبک و اسلوب خاصی را داشته است.

البته امروزه نیز در برخی از ایل ها و یا قوم ها این لباس ها دیده می شود که از این ایل ها می توان به ترکمن ها، عربها ،بلوچ ها، ترک ها و غیره اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت که حاشیه بافی و حاشیه دوزی در کشورهای عرب رواج بیشتری دارد اما در سایر کشورها مانند ایران نیز دیده می شود.

حاشیه بافی روسری با مروارید

حاشیه بافی روسری با مروارید حاشیه بافی با مروارید نیز انواع متفاوتی دارد، به دلیل اندازه های مختلف مروارید و ضخامت های مختلف پارچه ها بافت های مختلفی نیز دیده می شود. با استفاده از مروارید ها می توان در کنار روسری ها و شال ها گلها، برگها، یا نقش های خاصی را اجرا کرد.

مروارید به دلیل زیبایی و جلای خاصی که دارد می‌تواند به لباس ها نیز زیبای بیشتری را ببخشد. علاوه بر حاشیه بافی مروارید بر روی روسری ها این کار می‌تواند بر روی رومیزی ها، مانتو ها و سایر لباسها اجرا شود.

کار مروارید دوزی با استفاده از مروارید و نخ در کنار روسری انجام می شود .یعنی با استفاده از نخ مروارید ها را به کناره روسری ها به شکل های خاصی متصل می کنند و این باعث زیبایی روسری می شود.

جواهر دوزی روی روسری

جواهر دوزی یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذاب برای انجام انواع تزیینات و زیبایی بر روی لباس ها است و خصوصا در حاشیه بافی روسری جلوه فوق العاده ای دارد. اکثر هنرمندان جواهر دوزی را ترکیبی از هنر های منجوق بافی، مروارید دوزی، سنگ دوزی، قیطان دوزی، شیپور دوزی، دربار دوزی و غیره میدانند. لوازم جواهر وابسته به چیزی که می خواهید پدید آورید متفاوت است.

به طور کلی برای آغاز کار اول از همه به طرح نیاز دارید. با در نظر گرفتن طرحی که انتخاب کرده‌اید ابزار، نوع نخ، چینش جواهرات مدنظر و نوع پارچه تعیین می‌شود. برای کشیدن طرح معمولا از کاغذ روغنی استفاده می‌شود و برای انتقال آن به پارچه مورد از کاغذ کاربن خیاطی استفاده می‌شود. در جواهر دوزی اغلب از نخ نایلونی استفاده می‌شود.

رنگ نخ بسته به نوع کار انتخاب می شود، بر فرض اگر قرار باشد جواهر دوزی روی نمد انجام شود، نخ باید همرنگ نمد مورد نظر انتخاب شود. سوزن نیز وابسته به نوع مهره‌ها انتخاب می شود. به طور کلی می توان گفت سوزن منجوق دوزی شماره های ۱۰ تا ۱۳ برای اکثر مهره‌ها گزینه مناسبی است. هر چقدر شماره سوزن بالاتر باشد سوزن بلندتر و ظریف‌تر خواهد شد. جذابیت و زیبایی حاشیه بافی روسری در جنس پارچه آن موثر است.

روسری خامه دوزی

روسری خامه دوزی خامه دوزی از صنایع دستی معروف سیستان و بلوچستان است که بعضی به آن خامک دوزی یا خمک دوزی هم می گویند. این هنر زیبا بیشتر در روستاهای سیستان دیده می شود. این هنر شبیه سوزن دوزی ست و می توان ان را از خانواده دانست که از نقش های اصیل بومی بر گرفته است وبا ابریشم نتابیده به صورت برجسته هندسی و به شکل گل‌های هشت پر، مربع، مثلث و غیره روی پارچه‌ها می‌نشیند. نقش های آن بیشتر از خطوط منحنی تشکیل می گردد. خامه بافی در حاشیه بافی روسری جذابیت فوق العاده ای به آن می بخشد.

هنر خامه دوزی را هنری جهانی می توان معرفی کرد. البته در تمام دنیا، هنر خامه دوزی با این نام شهرت ندارد و بیشتر با عناوین گلدوزی و ابریشم دوزی شناسایی می‌شود. شیوه دوخت به این صورت است که ابتدا طرح را بر روی کاغذ کشیده و بعد بر روی پارچه مورد نظر نقش اندازی می شود برای این کار از قالب های قلمکار می توان استفاده کرد بعد نقش مورد نظر دوخته می شود .

برای این که طرح بسیار ظریف و تمیز جلوه دهد باید به طور کامل و پُرکار دوخته شود. بعضی سوزن دوزی های سفید بر زمینه سفید را با سیاه دوزی به اتمام می رسانند به این شکل که مثلث های جادکمه ای را با بخیه ای سیاهرنگ و زیبا بر روی آن ها پدید می اورند. حاشیه های دور مچ و یقه را نیز به رنگ سیاه می توان ایجاد نمود.

روسری دیجی کالا

یک خرید اینترنتی مطمئن و پر فروش، نیازمند فروشگاهی است که غنی از کالاهایی متنوع، باکیفیت و مرغوب و دارای قیمتی مناسب باشد و همچنین توانایی این را داشته باشد که در مدت زمانی کوتاه محصول را به دست مشتریان خود برساند و چه بهتر و مطمئن تر که ضمانت بازگشت کالا هم داشته باشد، همه ی این ویژگی‌های فوق العاده خصوصیات بی نظیر فروشگاه اینترنتی دیجی‌ کالاست که سال‌ها بر روی آن‌ها کار کرده و از این طریق توانسته مشتریان ثابت خود را داشته باشد و مورد اعتماد اکثر مردم باشد.

دیجی‌ کالا محصولات بومی و سنتی متنوعی از جمله انواع خوراکی، گلیم و گبه، و روسری حاشیه بافی شده که در بالا توضیحات مختصر مفیدی خدمتتان ارائه شد، به فروش می رساند و تلاش کرده تا بین هنر اصیل ایرانی و طرفداران آن کوتاه‌ترین راه را بیابد. در دیجی کالا شما می توانید محصول مورد نظر را با قیمت مناسب و تنوع بسیار بالا انتخاب کنید.

عکس روسری

عکس روسری عکس ها و تصاویر روسری های موجود در بازار که با طرح های حاشیه بافی شده نقش خورده اند در سراسر اینترنت موجود است و در این سایت نیز نمونه های زیبا از این طرح ها برای شما عزیزان به نمایش گذاشته شده است تا بتوانید با انتخاب خود بهترین روسری ها را برای خود پسند کرده و با توجه به سلیقه ی خود طرح ها و رنگ هامتنوعی را انتخاب و برای دریافت به این مجموعه سفارش دهید.

شما همچنین می توانید با تصاویر و عکس روسری که در اختیار شما قرار داده شده حاشیه بافی روسری دلخواهخود را مشاهده و برای سفارشی کردن آن با ما در ارتباط باشید تا طرح مد نظر شما برایتان دوخته شود.

برای اینکار پس از انتخاب عکس روسری مورد نظر با ما تماس بگیرید.

چاپ روسری

‏اینکه برای خودتان بتوانید یک استایل شیک و خاص با ویژگی‌های مورد علایق خودتان بسازید و یک امضای استایلی مخصوص خود داشته باشید می‌تواند شخصیت خود را بسیار کاریزماتیک و تاثیرگذار جلوه دهد.

چاپ شال کاری ست که برخی از افراد علاقه مند انجام می دهند. انجام این کار دارای ترفند ها و اصول و قواعد خاصی است. پارچه‌ای که چاپ بر روی آن انجام می گیرد، باید‌ ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا محصول از کیفیت بالایی برخوردار شود، بر فرض پارچه‌ای که برای شال و روسری انتخاب می‌شود باید جنسی از پنبه یا پلی استر باشد و قابلیت شستشو با آب سرد را داشته باشد. ‏چاپ روسری به دو روش چاپ مستقیم و چاپ سابلیمیشن انجام می‌شود. برای چاپ روسری بهتر است از روش سابلیمیشن استفاده شود چرا که پارچه‌ی روسری نازک است. ‏

دستگاه های مختلفی برای این روش مورد استفاده قرار می گیرد.چاپ سابلیمیشن مانند سایر دستگاه های حرارتی دارای ابعاد ویژه ای می باشد. ابعاد این دستگاه باید بر اساس ابعاد پارچه باشد.مراحل چاپ روسری و شال با این روش در سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول، طرحی که را برای چاپ مد نظر است را در کامپیوتر انتخاب کرده و در مرحله ی دوم طرح مورد نظر بر روی کاغذ رول سابلیمیشن چاپ می شود و در آخر با دستگاه طرح آن بر روی پارچه منتقل می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *